Szkoła podstawowa (klasy 1-4)

Strona główna / Zamek Krzyżacki w Toruniu / Dla grup / Lekcje zamkowe / Szkoła podstawowa (klasy 1-4)

Śladami średniowiecznych legend – legenda o kucharzu Jordanie

Zdobycie Zamku Krzyżackiego w Toruniu przez mieszczan w 1454 roku było nie lada wyczynem. Dzielni torunianie zjednoczyli się razem, by przekroczyć grube mury i pokonać Krzyżaków.  Jednak w ataku na zamkową wieżę miał też swój udział pewien kucharz. Jaki? Tego dowiecie się podczas lekcji zamkowej. Opowieść o kucharzu będzie wstępem do dalszej części zajęć, które poruszą temat średniowiecznych gier planszowych. W co grali Krzyżacy podczas długich, zimowych wieczorów w Zamku? I jaki związek mają gry z naszym legendarnym kucharzem? To kolejne tajemnice do odkrycia!

Cel zajęć: poznanie legendy o kucharzu Jordanie, zapoznanie się ze średniowiecznymi grami planszowymi oraz rozgrywki uczniów w warcaby i kości.

Śladami średniowiecznych legend – legenda o smoku zamkowym

Ogniem zionąć nie próbował, lecz po niebie szybował. Ni to ptak, ni jaszczurka z czarnym ciałem i szpiczastą głową. O kim mowa? Kim był toruński potwór, którego widok zatrwożył nie jednego mieszczanina? Czy to możliwe, aby był to… smok? A może Wam uda się znaleźć jego pozostałości na terenie zamku i rozwiążecie toruńską tajemnice? Będziecie mieli okazję spróbować swoich sił podczas warsztatów archeologicznych na zamku. Poznacie narzędzia pracy archeologa i wcielicie się w poszukiwaczy śladów dawnego życia. Do dzieła!

Cel zajęć: poznanie legendy o smoku zamkowym, udział w warsztatach archeologicznych, zapoznanie z pracą archeologa, samodzielne szukanie oraz opisywanie materiału archeologicznego.

Czerwony jak cegła, czyli jak wznoszono zamki

Zakon Krzyżacki wybudował około 60 zamków na terenie Polski, które zachwycają nas swoją okazałością. Czy jednak zastanawialiście się jakiego materiału używano do ich budowy? Skąd rycerze zdobywali taką ilość budulca na fundamenty i wielkie mury? Podczas lekcji zamkowej dowiecie się, jak wykonywano zaprawę murarską i poznacie przykłady cegły palcówki. Będziecie mogli też poczuć się, jak prawdziwi budowniczy wykonując mur z przygotowanych przez siebie cegieł. A na koniec spróbujecie odkryć ślady na średniowiecznych murach, cegły mogą skrywać niesamowite historie!

Cel zajęć: pokaz warsztatu strycharskiego, zapoznanie się z terminem zaprawy murarskiej i cegły palcówki,  odkrywanie i odczytywanie wątków na średniowiecznych murach zamkowych, próba wykonania przez uczniów własnych cegieł i ułożenia z nich muru.

Śladami średniowiecznych legend – legenda o zdobyciu zamku krzyżackiego

Tego dnia panował mglisty poranek, w mieście słychać było zamieszanie, a nad wieżą zamkową krążyły czarne wrony. Zbuntowani toruńscy mieszczanie ruszyli zdobyć krzyżacki zamek. Ile tak naprawdę trwał ten atak i jakimi narzędziami udało się tego dokonać? Na te pytania poznacie odpowiedzi podczas lekcji zamkowej, a swoje celne oko będziecie mogli sprawdzić podczas strzelania z łuku czy rzutu podkową. Kto wie, może i Wy zdobędziecie kiedyś swój zamek!

Cel zajęć: poznanie legendy o zdobyciu zamku krzyżackiego w Toruniu, poznanie zasad turniejów średniowiecznych oraz udział uczniów w strzelaniu z łuku i rzucie podkową.

Z wizytą u mincerza

Czy wyobrażacie sobie świat bez pieniędzy? Czy gdyby ich zabrakło, miałby kto je wytworzyć? W średniowieczu wykonawcami monet byli mincerze, którzy przy pomocy specjalnych narzędzi i stempli wybijali każdą monetę pojedynczo. Jak silny musiał być taki człowiek? Jakie czynności trzeba było wykonać, aby przemienić metal w piękną, błyszczącą monetę? Wszystkie etapy wyrobu monet będziecie mogli prześledzić podczas lekcji zamkowej, a na jej zakończenie otrzymacie pamiątkowy, ręcznie wykuty pieniądz.

Cel zajęć: zapoznanie z pracą mincerza, poznanie metody wybijania monet.

Powrót na górę