Toruńskie Anioły fruną w świat

Celem proponowanego projektu jest przybliżenie młodzieży z toruńskich szkół, tych rejonów świata, które z różnych powodów wydają się odległe i niezrozumiałe. Podczas spotkań w toruńskich szkołach dzieci i młodzież poznają świat całkowicie im obcy – świat odmienny kulturowo, religijnie, świat w którym obecnie toczy się konflikt zbrojny. Poprzez pracę i zaangażowanie w projekt, dzieci i młodzież z Torunia pokażą dzieciom chrześcijańskich uchodźców mieszkającym w obozie w Erbilu (stolica Irackiego Kurdystanu), jak w Polsce żyją ich rówieśnicy, jak spędzają czas, czym się zajmują. Wspólnie przygotujemy filmy z pozdrowieniami i pytaniami. Młodzież ze szkoły średniej przygotuje krótkie filmy opowiadające o ich życiu i o Toruniu. Co najważniejsze dzieci i młodzież własnoręcznie wykonają kartki z pozdrowieniami dla dzieci mieszkających w obozie.

Chiński Nowy Rok

We współczesnym świecie zaobserwować można zacieśnianie więzów gospodarczych pomiędzy Chinami a Polską. W szczególności projekt Nowego Jedwabnego Szlaku wiodącego przez Polskę sprawia, ze powstaje potrzeba przygotowywania kolejnych pokoleń na bezpośrednie zetknięcie się z cywilizacją chińską oraz na prowadzenie dialogu z jej przedstawicielami. Nieodzownym elementem tego dialogu jest zaś znajomość języka i kultury chińskiej. Dlatego wychodząc naprzeciw tym potrzebom pragniemy poszerzyć wiedzę, w szczególności najmłodszych Torunian, a także pobudzić wyobraźnię i rozwinąć nowe zainteresowania. W ramach projektu zaplanowano szereg przedsięwzięć promujących rozpoczynający się Nowy Chiński Rok – paradę po toruńskiej starówce przygotowaną przez uczniów Confucius Classroom, zajęcia z wycinanek chińskich, kaligrafii oraz Tai Chi, pieczenie pand, lekcja pokazowa języka chińskiego, konkurs jedzenia pałeczkami czy degustacje chińskich potraw.

Mów dziecku, że jest dobre, że mądre, że potrafi

Od kilku lat możemy obserwować drastycznie pogarszającą się sytuację na rynku wydawniczym – coraz mniej ludzi czyta książki. Globalna sieć, z której korzysta znaczna część naszych rodaków stanowi medium o niewyobrażalnie wielkiej sile oddziaływania. To właśnie do niej, czy nam się to podoba czy nie, przenosi się spora część życia intelektualnego i społecznego. Inicjatywą związaną z promowaniem czytelnictwa będzie nagranie we współpracy z wychowankami i kadrą pedagogiczną internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Toruniu, z podziałem na role kompilacji najpiękniejszych podań, baśni i legend oraz dotarcie z ich przekazem do możliwie najszerszego grona odbiorców, za pośrednictwem Internetu oraz dzięki gotowemu materiałowi, przygotowanemu w profesjonalnym studiu nagraniowym i uwiecznionemu na nośnikach danych w postaci płyt CD. Celem projektu jest zachowanie i popularyzacja dorobku intelektualnego dla obecnych i przyszłych pokoleń, krzewienie i popularyzacja czytelnictwa oraz aktywizacja osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz kadry pedagogicznej Torunia i okolic.

Plakatem w płot

Plakatem w płot to warsztaty graficzno-typograficzne skierowane do młodzieży oraz studentów mieszkających i uczących się na osiedlu Bydgoskie Przedmieście w Toruniu. W części teoretycznej odbędą się pokazy multimedialne przybliżające historię Polskiej Szkoły Plakatu oraz twórczości artystów. W części praktycznej uczestnicy poznają różne techniki, zarówno te tradycyjne (rysunek, malarstwo, grafika) jak i komputerowe (grafika wektorowa, grafika rastrowa), co pozwoli młodzieży wykonać interesujące formalnie projekty plakatów. Inspirując się plakatami autorów z Polskiej Szkoły Plakatu oraz współczesnymi realizacjami uczestnicy poznają narzędzia i sposoby do tworzenia ręcznej i komputerowej typografii. Każdy z uczestników zaprojektuje autorski plakat odpowiadający na wybrane hasło związane z Toruniem i osiedlem Bydgoskie Przedmieście. Projekty powstałych plakatów zostaną wydrukowane w dużym formacie. Dzięki prezentacji plakatów w otwartej przestrzeni miasta Torunia na osiedlu Bydgoskie Przedmieście przy Wydziale Sztuk Pięknych obejrzy je bardzo duża liczba osób.

Filmoplanszogranie

W Centrum Sztuki Współczesnej powstanie filmowy „game room”, czyli specjalnie stworzone miejsce dla działań na styku gier planszowych i sztuki filmowej. Na jeden dzień centrum zamieni się w miejsce gry zespołowej łączącej elementy gier planszowych z potyczkami konkurujących grup wokół tematyki filmowej. Wyjątkowość gry polegać będzie na tym, że to gracze będą pionkami w grze, będą działać zespołowo, a wykonywane zadania osnute zostaną na filmach prezentowanych przed główną rozgrywką i w czasie jej trwania. Równolegle do gry zespołowej będzie można testować różnorodne gry planszowe. Będzie to pięciogodzinne wydarzenie oparte na międzypokoleniowym działaniu. Zabawa będzie zarówno dla dorosłych, jak i dzieci.

Toruń na starej fotografii

Trzydniowy projekt warsztatowy realizowany będzie przez studentów UMK, głównie kulturoznawstwa (specjalności filmoznawczej), zakończony realizacją filmu. Koncepcja zakłada stworzenie krótkometrażowego filmu w estetyce dziewiętnastowiecznego tableaux vivant, który będzie wizualną podróżą po Toruniu inspirowaną fotografiami z życia miasta od początku XX wieku po czasy współczesne. Celem projektu jest spojrzenie na życie mieszkańców Torunia z perspektywy codzienności zapisanej na fotografiach, promocja Torunia w atrakcyjnej wizualnie formie oraz przybliżenie odbiorcom postaci i wydarzeń z historii miasta oraz, za ich pośrednictwem – zmieniających się poprzez dekady mód i stylów życia.

Rodzina zdolna do wszystkiego

Międzypokoleniowe warsztaty artystyczne łączące moc doświadczenia seniorów z entuzjastyczną twórczością dzieci. Profesjonalnie animowane spotkania dla całych rodzin, których celem jest powrót do wspólnej aktywności. Tworzenie małych form rzeźbiarskich, dekoracyjnych instalacji i malowanie na płótnie, pozwala uruchomić talenty drzemiące w każdym pokoleniu. Edukacja przebiega na odtwarzanej zasadzie korzystania z zasobów rodzinnej tradycji, wspólnego generowania pomysłów. Ekspozycja i użytkowy charakter wytworów gwarantują popularyzację projektu i podnoszą samoocenę wykonawców. Lutowe warsztaty walentynkowe z wystawą „Łańcuszek miłości” pozwolą stworzyć walentynkowe prezenty, natomiast marcowe warsztaty rzeźbiarko-malarskie i „Wystawa z jajem”, to spotkanie inspirowane motywem zbliżających się Świąt Wielkanocnych, gdzie będzie można wytwarzać serwisy z glinki ceramicznej oraz ozdobić torby płócienne przy pomocy różnych technik i przyborów.

日本トロニック – Japtronika

Celem projektu jest przybliżenie muzyki alternatywnej z Japonii, która cieszy się dość sporą popularnością wśród sympatyków elektroniki w Europie. Sposobem na sprowadzenie Japonii do Polski jest w tym przypadku koncert z muzykami z Japonii. (minimum dwóch muzyków z np. Yoshi Horikawa, Ametsub, Takami Nakamoto, Kyoka, Daisuke Tanabe). Projekt daje szanse na uchwycenie kultury japońskiej w sposób nieschematyczny i świeży, daleki od stereotypów dotyczących tego kraju. Co więcej, całemu wydarzeniu patronowałaby największa w tej chwili japońska organizacja NGO – Ashinaga, której misją jest wsparcie edukacyjne w Japonii i w krajach subsaharyjskich. Dalekosiężnym celem projektu byłoby stworzenie cyklicznych koncertów, dziejących się rok po roku, podczas których przybliżalibyśmy mieszkańcom Torunia nieznane dotąd zjawiska w japońskiej muzyce.

„Rosja, Włochy i Japonia nie są mi obce” – cykl warsztatów kulturowych

Głównym celem projektu jest przybliżenie mieszkańcom Torunia kultury: duchowej obejmującej muzykę i literaturę, materialnej – obejmującej architekturę i wytwory użytku codziennego, społecznej – obejmującej zbiór norm i wzorców zachowań danego społeczeństwa krajów tj. Rosja, Włochy czy Japonia. Podczas spotkań goście opowiedzą o różnicach kulturowych, dowiedzą się, jak się zachowywać w ww. krajach i jak komunikować się z obcokrajowcami, żeby nie popełnić faux pas. Zapoznają się również z kulturą materialną i duchową w oparciu o wybrane zabytki czy utwory literackie – wszystkie informacje będą pochodzić z tzw. pierwszej ręki, a nie z książek. W rezultacie pojawi się wiele ciekawostek na wagę złota. Zajęcia będą przeznaczone dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej, jak i dorosłych i seniorów, ze szczególnym naciskiem na osoby niepełnosprawne ruchowo. Pozwoli to na integrację osób i zmniejszenie poczucia alienacji wśród niepełnosprawnych ruchowo.

Warsztaty – kurs rysowania portretu i wystawa autorska: Portret i karykatura – tyle wiemy ile widzimy

Projekt obejmuje kurs plastyczny rysowania i malowania portretów i karykatur prowadzony przez dyplomowanych artystów plastyków. Dotyczy dzielnicy Torunia Bydgoskie Przedmieście i jest adresowany do wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem uzdolnionych plastycznie dzieci i młodzieży, którzy z różnych względów nie mają możliwości realizowania swoich zainteresowań. Istotą tychże warsztatów jest nauczenie od podstaw umiejętności obserwowania modela, wyciągania konkretnych wniosków z natury i przenoszenia ich na dwuwymiarową płaszczyznę obrazu. uwzględniając świadomą deformacje (karykatura) poprzez – formę i kolor – dostosowanie odpowiednich technik charakteryzujących najtrafniej modela jak i uwrażliwienie na przekazanie własnych emocji wynikających z temperamentu i doświadczenia twórcy. Finałem przedsięwzięcia będzie wystawa portretu i karykatury artystów i uczestników.

Festiwal Pięciu Nut

Festiwal będzie składał się z pięciu koncertów, w wykonaniu grup muzycznych, reprezentujących pięć różnych gatunków muzycznych. Zespoły biorące udział w festiwalu, w różny sposób, będą związane z Toruniem, a więc festiwal będzie dodatkowo promował toruńskich muzyków. Bezpłatne koncerty odbędą się w Klubie Muzycznym Hipisówka, znajdującym się w Toruniu przy ulicy Kopernika 20 w okresie od 1 lutego do 31 marca 2017r. Celem projektu jest zorganizowanie wydarzenia kulturalnego na satysfakcjonującym poziomie artystycznym.

Poznaj Toruń z mapą. Interaktywne zwiedzanie Starego Miasta wraz z tworzeniem makiety

Projekt ten ma za zadanie przybliżyć młodym ludziom historię i topografię Starego Torunia. Dzięki zajęciom z przewodnikiem miejskim poznają historię poszczególnych budynków, miejsc, obiektów już nieistniejących. Pracując z mapą uczniowie nauczą się orientacji w terenie, zapoznają się z topografią własnego miasta, dowiedzą się skąd pochodzą nazwy ulic, jakie ważne budynki i obiekty znajdują się, lub znajdowały, w odpowiednim miejscu, jaka jest ich historia i co się dzisiaj tam mieści, zintegrują oraz nauczą pracy w mniejszych grupach. Dzięki projektowi powstanie unikatowa mapa przekształcona w wersji ostatecznej w trójwymiarową makietę miasta, która będzie doskonałym elementem edukacyjnym do wykorzystania w trakcie nauki. W projekcie ważnym elementem jest zarówno nauka historii, ale też element tworzenia, „budowania miasta”. W warsztatach wykorzystane zostaną elementy gry miejskiej.

Miasto – Dźwięk – Obraz 2

Głównym założeniem projektu „Miasto – Dźwięk – Obraz 2” jest opublikowanie na płycie CD albumu z premierowym materiałem muzycznym autorstwa Rafała Iwańskiego oraz przygotowanie premierowego obrazu video zrealizowanego przez Annę Pilewicz dla potrzeb koncertowych. Materiał video będzie prezentowany w ramach koncertu audiowizualnego X-Navi:Et (Rafał Iwański solo, muzyka elektroakustyczna) w dniu premiery płyty CD. Istotnym celem przedsięwzięcia jest promocja twórczości artystów dźwięku i obrazu z Torunia, jako, że koncert audiowizualny będzie prezentowany następnie w innych miastach w Polsce, m.in. na festiwalach muzycznych. Przedsięwzięcie jest też kontynuacją i rozwinięciem działań realizowanych w ramach projektu „Miasto – Dźwięk – Obraz” z 2013 roku. Działania artystyczne realizowane w projekcie są inspirowane miastem: jego postindustrialnym krajobrazem, również dźwiękowym oraz nieustannymi i szybkimi przemianami urbanizacyjnymi i rozwojem technologicznym, łącznie z ich negatywnymi skutkami.


Miasto Toruń Toruńska Agenda Kulturalna Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Studio Druku Kartel Press SA DMI Media