Gramy w Bielawy

Warsztaty matematyczno-plastyczne skierowane do dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 8 lat mieszkających na osiedlu Bielawy-Grębocin. W ramach zadania przeprowadzonych zostanie 6 warsztatów łączących matematyczne myślenie z twórczością plastyczną. Każdy z warsztatów trwać będzie do trzech godzin i zainspirowany będzie innym artystą. Podczas oglądania slajdów omawiane będą zagadnienia plastyczne jak i matematyczne. Matematyka inspiruje artystów od wieków, więc teraz mamy szansę by dzieci mogły też się nią zainspirować. Zajęcia odbywać się będą w salach i pracowni plastycznej Szkoły Podstawowej nr 35 w Toruniu na osiedlu Bielawy-Grębocin.

PopytAJ

Wykorzystując doświadczenie z zakresu animacji społeczno-kulturalnej, zostanie stworzony cykl szkoleń i wykładów na temat reklamy w przestrzeni miejskiej, konsumpcjonizmu, minimalizmu oraz strategiach marketingowych, które można wykorzystać w kampaniach społeczno-kulturalnych. Równolegle przeprowadzone zostaną warsztaty wykorzystujące technikę upcyclingu i decoupage, dzięki którym beneficjenci zdobędą nowe umiejętności, ale także pomogą wykonać materiały promujące projekt . W ramach kolejnych warsztatów powstanie sesja fotograficzna, której efekty uczestnicy warsztatów i mieszkańcy Torunia, będą mogli oglądać na wystawie podsumowującej działania. W trakcie projektu ogłoszony zostanie konkurs na spot/grafikę promujący idee projektu.

Jungle Calais

Projekt Jungle Calais składać się będzie z dwóch integralnie połączonych komponentów, płyty CD oraz spotkania, warsztatów edukacyjnych dotyczących praw człowieka. Pierwszą częścią realizowanego przedsięwzięcia będzie wydanie płyty CD, na której znajdą się nagrania terenowe wykonane podczas podróży do Calais. Calais to średniej wielkości miasto położone na północy Francji. W odległości 6 km od jego centrum 10 lat temu powstał tam obóz dla emigrantów nazywany powszechnie Dżunglą. Na stosunkowo małym terenie egzystują różnego typu nacje i kultury. Wytworzyła się w ten sposób eklektyczna, niepowtarzalna wersja interesującej kultury muzycznej. Płyta, która powstanie będzie zapisem takich wydarzeń, będzie swojego rodzaju archiwum podróży etnomuzykologicznej. Drugą częścią projektu będzie organizacja warsztatów dla trudnej młodzieży w Młodzieżowym Ośrodku Leczenia Uzależnień w Czerniewicach, tworzenia masek afrykańskich oraz krótka prelekcja dotyczącą praw człowieka na przykładzie doświadczeń zdobytych w Calais.

Sakiewka pełna pomysłów — warsztaty tworzenia gier miejskich i wydanie questingu edukacyjnego

Projekt „Sakiewka pełna pomysłów…” zakłada stworzenie scenariuszy gier miejskich oraz wydanie edukacyjnej publikacji dla dzieci. Wprowadzeniem do warsztatów będzie zorganizowanie gry miejskiej, dotyczącej historii Torunia. Na jej podstawie planuje się wydanie przewodnika dla dzieci w formie questingu po Starym Mieście. Taka forma poznawania miasta posiada duży walor edukacyjny z różnych dziedzin, co ułatwia proces nauki. Kolejne działania zakładają przeprowadzenie warsztatów z uczestnikami projektu. Z pomocą organizatorów stworzą oni własne scenariusze gier dotyczących miejsc, gdzie żyją na co dzień. Następnym etapem będzie przeprowadzenie gier miejskich w czterech dzielnicach Torunia: Grębocinie, Na Skarpie, Kaszczorku i Starym Mieście. Na zakończenie projektu każdy z uczestników otrzyma dyplom potwierdzający ukończenie warsztatów i zdobycie nowych umiejętności, a także wydany questing i drobne nagrody rzeczowe. Opublikowany questing stanowić będzie nowatorską propozycję propagującą zwiedzanie miasta w nietypowy sposób, zarówno dla mieszkańców Torunia, jak i przyjeżdżających turystów.

Dzień Marzeń

Dzień Marzeń proponowany jest jako impreza dla dzieci przebywających na oddziałach Szpitala Dziecięcego w Toruniu. Mali pacjenci spotkają się z magikiem, który zbierze do kapelusza dziecięce marzenia i przeniesie dzieci w niezwykły świat pragnień. Pokaże on różne sztuczki i zabawy, którymi wywoła uśmiech na dziecięcych twarzach. Po spektaklu uczestnicy różnymi technikami plastycznymi wykonają skrzyneczki marzeń. Umieszczą w nich swoje najskrytsze pragnienia, które wcześniej opiszą, narysują lub namalują. Każdy z nich będzie miał za zadanie pielęgnowanie ich przez kolejne dni roku. Następnie pomalują marzycielskie kwiaty, posiadające po siedem płatków, odpowiadających kolejnym dniom tygodnia. Każdego dnia na płatkach dzieci będą mogły wypisać swoje życzenie. W czasie spotkania otrzymają również notesy, które staną się ich książeczkami z własną historią o marzeniach. Okładki książeczek ozdobione zostaną metodą scrapbookingu. Na zakończenie Dnia Marzeń w niebo nad szpitalem wypuszczone zostaną napełnione helem balony z wypisanymi na nich pragnieniami i życzeniami. Na pamiątkę magicznych chwil każdy z uczestników otrzyma znaczek, przypominający mu o tym, że warto mieć marzenia i że jak mocno w nie wierzymy to się spełniają.

Kobiety o kobietach — opowieść spisana obiektywem

„Kobiety o kobietach” to wystawa zdjęć prezentujących kobiety związane z toruńską sceną muzyczną. Na fotografiach zobaczymy związane z Toruniem artystki: m.in. Asię Czajkowską-Zoń, Maję Lewicką, Sylwię Kwasiborską, Agnieszkę Filipiak, Natalię Bassak, Ilonę Szumańską, Annę Kiermas, Iwonę Gulczyńską, Dominikę Skinder. Wystawa będzie wynikiem współpracy dwóch toruńskich fotografek — Anny Wojciulewicz i Agaty Jankowskiej. Wystawa będzie ruchoma — prezentowana w dwóch różnych punktach i dzielnicach miasta. Jej otwarcie odbędzie się w marcu, czyli miesiącu kobiet, co będzie stanowiło ukłon w stronę płci pięknej a jednocześnie będzie stanowiło miły akcent w działalności kulturalnej Torunia. Fotografie będzie można obejrzeć w Hard Rock Pubie Pamela i w klubie Zodiak Na Skarpie. Wystawa ma pokazać jak ważny element toruńskiego życia kulturalno-artystycznego stanowią kobiety. Wystawę zwieńczy koncert, podczas którego na scenie wystąpią bohaterki wystawy.

WłóczkoGranioFilmowanie

Przedsięwzięcie będzie polegało na jednocześnie trwających 3 warsztatach które będą się zazębiały i wzajemnie korzystały ze swoich działań. Odbędą się:
a) warsztaty dziewiarskie,
b) warsztaty muzyczne bit boxu,
c) warsztaty audiowizualne.

Warsztaty dziewiarskie prowadzone przez Dominikę Rochnińską będą polegały na zabawie uczestników z włóczką KotToOn T-shirt oraz obręczami dziewiarskimi. Efektem pracy każdego z uczestników będzie „ośmiorniczka”. Warsztaty muzyczne prowadzone przez Tomasza Cebo będą polegały na użyciu przez uczestników dźwięków, które powstają podczas warsztatów dziewiarskich. Dzięki odpowiedniemu sprzętowi muzycznemu, uczestnicy będą mogli stworzyć własną muzykę z dźwięków zarejestrowanych podczas prac grupy w danym momencie prowadzącej prace dziewiarskie.

Warsztaty audiowizualne prowadzone przez Zuzannę Sikorską pozwolą uczestnikom zapoznać się z warsztatem pracy artysty fotografika. Dzięki sprzętowi fotograficznemu / filmującemu uczestnicy będą mogli wykonać zdjęcia imprezy oraz krótki film animujący „ośmiorniczkę” powstałą podczas prac dziewiarskich z użyciem dźwięków powstałych przy pracach dziewiarskich a przetworzonych na warsztatach muzycznych. Użyta przez nich zostanie technika animacji poklatkowej.

Montaż słowno-muzyczny czyli spotkanie z lekturą inaczej

Projekt ma za zadanie uwrażliwić młodzież na szeroko pojętą sztukę — literaturę i muzykę. Spotkania z młodzieżą poprowadzi duet — gitarzysta Krzysztof Toczko i dziennikarz radiowy Paweł Pęńsko. Zajęcia mają na celu pokazać młodzieży, że literatura i muzyka wzajemnie się przenikają, że spotkania z literaturą narzuconą przez listę lektur nie muszą być nudne. Podczas gdy Paweł Pęńsko będzie czytać wybrane przez siebie fragmenty lektur szkolnych, Krzysztof Toczko będzie tworzył tło muzyczne akompaniując na gitarze m.in. wykorzystując technikę tappingu. W tle pojawią się utwory muzyki klasycznej w ciekawych aranżacjach gitarzysty. Zajęcia odbędą się kolejno w 3 toruńskich szkołach:

Udział w spotkaniach będzie bezpłatny.

Czerniewice kreatywnie

W ramach przedsięwzięcia zostanie zorganizowane międzypokoleniowe wydarzenie dla mieszkańców Czerniewic i ewentualnych gości z innych osiedli Torunia. Złożą się na nie następujące elementy:

  1. Warsztaty tańców tradycyjnych i w kręgu połączone z zabawami integracyjnymi
  2. Tworzenie prostych gier planszowych opartych o techniki obróbki drewna
  3. Wspólne granie w gotowe gry planszowe i karciane. Podczas spotkania zostanie przygotowanych kilka stanowisk z różnego rodzaju międzypokoleniowymi grami planszowymi i karcianymi, do których zostaną zaproszeni uczestnicy imprezy.
  4. Warsztaty tworzenia biżuterii artystycznej. W trakcie warsztatów uczestnicy wykonają naszyjniki, bransoletki i kolczyki w różnych technikach — przy użyciu koralików, sznurka, żyłek i elementów metalowych.
  5. Warsztaty filcowania na sucho. Podczas warsztatów uczestnicy wykonają przy pomocy specjalnych igieł breloki lub broszki filcowe. Poznają właściwości dwóch rodzajów wełny do filcowania i w specjalnych foremkach uformują swoje ozdoby.
  6. Integracyjne zabawy dla całych rodzin oparte o dawne gry podwórkowe z elementami improwizacji oraz zabawy naszych dziadków.
  7. Warsztaty teatru cieni. Uczestnicy poznają magiczny świat teatru cieni (Wayang kulit), a wraz z nim bajki archipelagu indonezyjskiego oraz muzykę tradycyjną Nusantry.

Figuraki, Figurale, Kinefakturacje i Mechanofaktury czyli geometryczny minimalizm

Warsztaty plastyczne skierowane są do dzieci w wieku od 4 do 12 lat mieszkających na osiedlu Bielawy-Grębocin w Toruniu. Projekt realizowany będzie w salach Szkoły Podstawowej nr 35 na osiedlu Bielawy w Toruniu. Projekt zakłada przeprowadzenie 4 warsztatów dla dzieci z osiedla Bielawy-Grębocin. W trakcie zajęć zostaną przybliżone dzieciom zagadnienia związane z abstrakcją geometryczną oraz twórczością Henryka Berlewiego. Abstrakcja geometryczna oraz twórczość Berlewiego staną się główną inspiracją warsztatów, na których zostaną pokazane przykłady z historii sztuki. Dzieci posługując się prostymi kształtami o ograniczonej kolorystyce i formie będą tworzyły prace charakteryzujące się geometrycznym minimalizmem na płaszczyźnie, w przestrzeni oraz w przestrzeni wirtualnej ( animacja komputerowa).

Barwy pełne światła

Celem projektu będzie zwiększenie zainteresowania dzieci na temat nauk przyrodniczych oraz podniesienie poziomu wiedzy nauczycieli na temat wykorzystania narzędzi edukacji nieformalnej. Projekt będzie się odbywał w formie serii warsztatów, przeprowadzonych z udziałem łącznie co najmniej 160 uczniów z zerówek w Toruniu. W wyniku realizacji projektu w minimum 3 placówkach na terenie miasta Torunia zostanie wykorzystany 1 scenariusz zajęć w formie warsztatowej, łączący elementy plastyczne, edukacyjne i przygotowujący dzieci do praktycznego wykorzystywania zdobytych informacji. Scenariusz będzie zawierał wszystkie niezbędne elementy, aby mógł być przekazany opiekunom grup do dalszego wykorzystania.


Miasto Toruń Toruńska Agenda Kulturalna Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Studio Druku Kartel Press SA DMI Media