Słoneczny pył

Wystawa fotograficzna, której ekspozycja będzie miała miejsce w dużej przestrzeni MCSM w Toruniu, zmodernizowanej m.in. na potrzeby działań artystycznych. Fotografie przedstawiać będą portrety ludzi w nieco abstrakcyjny sposób. Twarze pokazane będą często z bliska, ze szczególną koncentracją na naturalnych strukturach. Inną wartością będzie wyszukane światło, które buduje obraz w taki sposób, że odbiorca dostrzega jego istnienie, ale zdefiniowanie jego cech jest niezwykle trudne. Oświetlenie takie pozwoli skoncentrować się na głównym temacie fotografii, dostrzegać detale i cieszyć się wrażeniami z oglądania obrazu.

Wzorowa Szkoła 2015

Szkolnej przestrzeni brakuje wyrazu, stała się miejscem obojętnym, choć mogłaby wyzwalać pozytywne emocje i sprzyjać nauce. Projekt Wzorowa Szkoła 2015 służyć ma jej rewitalizacji, a odpowiedzialnymi za jej kształt czyni najbardziej zainteresowanych — samych uczniów. Zadaniem Młodzieży z VII LO w Toruniu będzie wykonanie elementów wystroju szkolnego piętra — przeniesienie projektu malarskiego na ściany korytarza i stworzenie podwieszanych papierowych rzeźb oraz odświeżenie siedzisk i witryn znajdujących się na korytarzu. Warsztaty inspirowane będą twórczością znanych artystów XX wieku — wycinankami Henriego Matisse’a oraz formami przestrzennymi Alexandra Caldera.

Magiczne lustro i magiczna tęcza

Warsztaty dla dzieci w wieku od 2 do 4 lat wraz z rodzicami (opiekunami) z dzielnicy Mokre i Jakubskie Przedmieście. Projekt będzie podzielony na dwa warsztaty: magiczna tęcza i magiczne lustro, w których dzieci będą uczestniczyły wraz z rodzicami lub opiekunami.

Magiczna tęcza — podczas warsztatu dzieci poznają jakie tajemnice kryje świat kolorów. Stworzą nowe barwy korzystając m.in. z profesjonalnych przyrządów laboratoryjnych dla najmłodszych oraz farb. Uczestnicy będą mieli również okazję popatrzeć na świat przez kolorowe okulary i przekonać się jak działają kolorowe szkiełka na widzenie barw.

Magiczne lustro — podczas warsztatu dzieci poznają czym jest lustro: jak działa i jak można wykorzystać je do wykonania zabawy. Jednym z eksponatów wykorzystywanych w projekcie będzie lustro tryptyk w którym dzieci będą mogły przejrzeć się z kilku stron. Sprawdzą, czy lustro może być magiczne, czy wszystko co w nim widzimy jest takie samo (kształty, kolory). Uczestnicy wykonają z gotowych materiałów kalejdoskop, którego najważniejszą częścią są odpowiednio ułożone lustra.

Sztuka tatuażu w ujęciu interdyscyplinarnym

W ramach projektu zostanie wykonana sesja zdjęciowa najciekawiej wytatuowanych toruńskich muzyków. Fotografie wykonane podczas sesji zostaną przedstawione w formie wystawy fotograficznej, której towarzyszył będzie koncert. Porównanie tatuaży muzyków bluesowych, rockowych, folkowych etc. daje ciekawy punkt wyjścia do dalszych rozważań, merytorycznie wspartych wykładem Piotra Wojciechowskiego — twórcy i wydawcy pierwszego w Europie wschodniej czasopisma poświęconego tatuażowi „Tatuaż, Ciało i Sztuka”. Wykład poświęcony będzie historii tatuażu, jego kultowej roli, a także praktycznym aspektom wykonania tatuażu w obecnych czasach. Uczestnicy dyskusji będą mieli okazję skonfrontować swoje wyobrażenia na temat tatuażu z punktem widzenia artystów — zarówno tatuażysty jak i wytatuowanych muzyków.

Cykl zajęć edukacyjnych poświęconych harmonijce ustnej

Cykl trzech nieodpłatnych zajęć edukacyjnych poświęconych harmonijce ustnej. Zaplanowane zajęcia mają nie tylko dostarczyć wiedzę teoretyczną i podszkolić warsztat uczestników, ale również przygotować ich do udziału w konkursie dla muzyków amatorów w ramach festiwalu Harmonica Bridge. W prowadzenie zajęć zaangażowani będą trzej wybitni polscy harmonijkarze: Sławek Wierzcholski, Michał Kielak i Bartosz Łęczycki.

W poszukiwaniu zaginionego Rubinu

W poszukiwaniu zaginionego Rubinu to dwudniowe warsztaty oraz podsumowująca je wystawa. Podczas warsztatów odbędzie się nietypowa gra miejska, której raczej bliżej do spaceru po własnym podwórku. Innowacyjność polega na tym, że sami uczestnicy przygotowują grę i wezmą w niej udział. To oni znają najlepiej swoją dzielnicę — Rubinkowo i dlatego staną się przewodnikami tej niezwykłej wyprawy. Po drodze staną również przed kilkoma wyzwaniami. Kto wie, może uczestnicy odnajdą swój własny rubin?

Dialog Torunian z Toruniem. Komunikaty w przestrzeni miejskiej

Żyjąc w Toruniu można dostrzec, że jego mieszkańcy wysyłają mnóstwo komunikatów, pozostawiających często trwały ślad w jego przestrzeni i architekturze. Jako komunikaty rozumiemy przede wszystkim wszelkie napisy na murach, ogłoszenia w witrynach sklepowych, bilbordy, a także sytuacje subwersywne (gdy na przykład zmienia się kontekst sytuacji poprzez dorysowanie widniejącej na plakacie postaci wąsów czy też dopisanie jakichś słów na jego płaszczyźnie). Ale czy przeciętny mieszkaniec Torunia w bieganinie dnia codziennego ma szanse spojrzeć na nowo na miejsce, w którym żyje i dostrzec te komunikaty? Projekt ma na celu stworzenie szeregu działań artystycznych i edukacyjnych, których zwieńczeniem będzie wydanie publikacji z dokumentacją przedsięwzięcia i analizą zebranych materiałów.

Toruń cały w aniołach

To cykl warsztatów ceramicznych, podczas których uczestnicy będą wykonywać płaskorzeźbę (np. zabytku) i figurkę anioła — opiekuna dla wybranego zabytku (np. Kamienicy pod Gwiazdą, Ratusza, Zamku Krzyżackiego, Krzywej Wieży) lub budynku bliskiego dziecku (Planetarium, Teatr Baj Pomorski, a może nawet domu w którym mieszka). Następnie po wypaleniu prac uczestnicy ozdobią je i ułożą własną opowieść (paralegendę). Opowieść ta zostanie nagrana na dyktafonie, następnie spisana na dużym arkuszu i dołączona do wystawy. Prace dzieci zostaną wyeksponowane na wystawkach w Szkole Podst. Nr 2 i w Caritasie. Najciekawsze prace zaprezentowane będą także szerszej publiczności w Hali sportowej przy ul. Bema, podczas meczów koszykówki „Twardych Pierników”.

„Dżdżownice noszą spódnice”

Książka dla dzieci, warsztaty muzyczne (wspólne muzykowanie na idiofonach, membranofonach, aerofonach i chordofonach), malarsko-rzeźbiarskie (akwarela, akryl, pastel, glina), terapeutyczne (arte- i muzykoterapeutyczne), wystawy prac malarskich i rzeźb inspirowanych książką (wszystkie grupy wiekowe).

Przedsięwzięcie zakłada wydanie książki dla dzieci i dorosłych: „Dżdżownice noszą spódnice”; warsztaty muzyczne, malarsko-rzeźbiarskie, terapeutyczne (terapia dźwiękiem, sztuką i słowem) oraz wystawy prac uczestników warsztatów.

Celem projektu jest aktywizacja wielu środowisk w różnych grupach wiekowych — poprzez różnorodne działania literackie, muzyczne i plastyczne. Efektem końcowym projektu będą wystawy prac malarskich oraz rzeźb dzieci i dorosłych biorących udział w projekcie, a także wspólne muzykowanie na bazie wiedzy zdobytej podczas warsztatów (budowa, tworzenie, wykorzystanie instrumentów muzycznych (idiofonów, membranofonów, aerofonów, chordofonów).

Warsztaty szlachetnych technik fotograficznych — Mokry Kolodion IV

W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznają się z historią początków fotografii i osobiście wykonają wiele zdjęć z użyciem techniki mokrej płyty kolodionowej. Sami zrealizują własne pomysły na fotografie, które podczas warsztatów będą wykonywane na szklanych płytach przez nich przygotowanych. Celem przedsięwzięcia jest szerzenie wiedzy o historii fotografii oraz uwrażliwianie osób, zajmujących się fotografią i sztukami wizualnymi na alternatywne sposoby wyrazu.

Zdjęcie na czarnym szkle powstałe przy użyciu mokrego kolodionu jest unikatem, niemożliwym do powielenia przy użyciu jakiejkolwiek techniki fotograficznej. Świadomość obcowania z jednym z pierwszych sposobów utrwalania rzeczywistości wymyślonym przez człowieka oraz unikatowość obrazów kolodionowych potęguje w osobie fotografującej poczucie niezwykłego szacunku do obiektu znajdującego się w kadrze.

Mój Toruń — bawi i uczy. Edycja II — edukacja przedszkolaków

II edycja autorskiego cyklu spotkań, mających na celu edukację kulturalną i kulturową najmłodszych mieszkańców Torunia, a także dobrą zabawę. Spotkania adresowane są do dzieci w wieku 4–5 lat. Każdy uczestnik otrzyma wycinankę-naklejankę z motywem toruńskiej legendy o Flisaku. Legenda ta zostanie opowiedziana przez przedstawiciela Domu Legend Toruńskich i stanie się inspiracją do tworzenia własnych „dzieł”.  Animatorzy dzięki swojemu doświadczeniu przekazują legendy w sposób atrakcyjny dla młodego odbiorcy. Wykorzystując swoją kreatywność i zdolności manualne dzieci staną się ilustratorami toruńskich historii. Po zakończonych zajęciach zostanie wykonane pamiątkowe zdjęcie, które zostanie wydrukowane w formacie A3 i wręczone w antyramie na pamiątkę spotkania.


Miasto Toruń Toruńska Agenda Kulturalna Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Studio Druku Kartel Press SA DMI Media